SKP:n Turun piirijärjestön matka

7.11.2007

LOKAKUUN VALLANKUMOUKSEN 90-VUOTISJUHLILLE
Pietariin 5.-8.11.2007

Maanantaina Turun linja-autoasemalta klo 00.00 lähti linja-auto kohti Pietaria. Matkalaisia oli mukana auton tullessa linja-autoasemalle, ja siitä tuli lisää matkalaisia. Pyörähdettiin T-talon kautta ja Koskelta otettiin pari henkilöä lisää, ja matka jatkui Hämeenlinnaan ja taas tuli täydennystä. Poikettiin myös Lahdessa, josta saatiin melkein kaikki mukaan. Haminasta tuli vielä kaksi henkilöä mukaan. Näin täyttyi 31 henkilön ryhmä matkalaisia vallankumousmatkalle.

Olimme Rajahovissa jo ennen kuutta aamulla. Pienet aamupalat ja sitten tulliin, siitä mentiin kohtalaisen nopeasti lävitse. Jatkoimme kohti Viipuria, jossa poikkesimme Sorvalin Valinnassa. Matka jatkui kohti Pietaria, missä olimme noin klo 14.00 paikallista aikaa. Hotelli Regina Pietarissa ei vielä kaikelta osiltaan ollut valmis ottamaan meidän ryhmäämme vastaan, vaan huoneiden siivoukset olivat hieman kesken. Kuitenkin noin tunnin sisällä kaikki oli valmista.

Kiireesti vaatteiden vaihtoon ja kaupungille. Menimme Pietarin kaupunkijärjestön tarjoamaan konserttiin Oktjabrski-saliin, johon sopii noin 4000 henkilöä. Konsertti oli loppuun myyty.
Juhla alkaa klo 16.00 vallankumousta siteeraavalla runolla. Juhlapuheen, noin puoli tuntia, piti Gennadi Zjuganov. Puheessaan hän korosti kommunistien taipumatonta työtä niin duumassa kuin paikallisestikin. Juhla oli mahtava, sellaisen voi ihminen nähdä vain kerran, sen parempaa ei voi tulla toista saman ihmisen kohdalle.

Juhla oli jaettu kahteen osaan: ensimmäinen oli tanssi- soitto- ja akrobaattiosa, toinen osa sisälsi suuren orkesterin, mukana oli noin 30 eri soitinta ja suuri yli 50 henkilön mahtava kuoro, joka koostui naisista ja miehistä. Pyysimme, olisiko videonauhaa mahdollista ostaa tai saada.

Tiistaina päivällä oltiin tutustumassa Aurora-laivaan, josta vallankumouslaukaukset ammuttiin 1917 Talvipalatsin valtauksen merkiksi. Meitä opetti 92-vuotias laivan päällikkö kahden ja puolen tunnin ajan. Hän kertoi kuinka Auroraa alettiin rakentaa vuonna 1896. Rakentaminen kesti kuusi vuotta. Se valmistui 1902, ja ensimmäinen sota käytiin jo 1903 Japania vastaan. Sota tuhosi Venäjän sotalaivaston totaalisesti, vain neljä laivaa jäi jäljelle Japanin sodasta. Saimme tutustua myös konehuoneeseen: kolmisylinteriseen höyrymoottoriin ja uuniin, johon ajetaan kivihiiltä. Laiva kulkee noin 30 kilometriä tunnissa. Sotaretkelle meno Japaniin kesti monta viikkoa. Se varmasti ei ollut mitään salamasotaa.

Samana iltana meillä oli tapaaminen Pietarin kaupunki- ja Leningradin aluekomitean kanssa kaupungin keskustassa baarissa. Syötiin monipuolisesti salaateista jälkiruokiin asti. Kivennäisvesiä oli tarjolla, mutta kyllä vodkakin maistui, kenelle vähemmän kenelle enemmän. Skoolattiin eri asioille ja ystävyydelle, vallankumouksen huomispäivälle ym. Annettiin lahjat ja pyydettiin valtuuskuntaa myös Turun piirijärjestön vieraaksi. Kiitettiin kaikesta. Aluekomitean ja kaupunkijärjestön toverit tulivat vielä keskustelemaan kanssamme meidän hotelliimme noin parin tunnin ajaksi ajankohtaisista asioista.

Keskiviikkona käytiin Piskarjovin hautausmaalla. Oli huomattavan kylmä ilma, tuuli puhalsi kovana. Paleltiin hautausmaalla. Ensimmäinen töppäys tapahtui, kun ei huomattu ottaa hotellin vierestä kukkakimppua haudalle. Olimme siinä uskossa, että hautausmaan portilla on kukkakioski - sellainen on aikaisemmin ollut, mutta ei ole enää, ja näin kukat Piskarjoville jäivät viemättä.
Hautausmaa on kaunis, mutta samalla puhutteleva. Vuoden 1942 uhreja on huomattavan monta hautarivistöä. Se oli vaikein vuosi Leningradin kaupungille, mutta se kesti suuren ulkoisen ylivoiman, jonka uhrit lepäävät nyt Piskarjovilla.

Leningrad kantoi kovan hinnan fasismin maailmanvalloituksesta. Ensimmäisen maailmansodan aikana Venäjää piiritettiin kuudelta eri puolelta ja lopuksi kuitenkin vallankumous Venäjällä voitti. Tsaari kukistui ja työväenvalta tuli voimaan, Suomikin sai itsenäisyyden Leninin allekirjoituksella Smolnassa.

Suomikin on hyötynyt vallankumouksesta: on saatu työtä, laivateollisuutta ym. Myös suomalaisten palkkataso on parantunut Sosialistisen neuvostotasavallan myötä. Yhdeksänkymmentäluvulla on työväenluokka kärsinyt jälleen takaiskun kun ei ole puolustajia sosialismissa.

Toinen vastoinkäyminen sattui kun oltiin lähdössä vallankumousmarssille. Meille annettiin aika klo 18.30 ja kuitenkin marssi lähti 17.30, joten myöhästyimme. Kävelimme kuitenkin Aurora-laivan luokse, missä tapahtuma oli. Markku Hongisto oli juuri ehtinyt pitää meille varatun puheen. Hyvä marssi oli, mutta jotain kuitenkin jäi ensi kerralla opittavaksi.

Torstaina nautittiin aamupala ja klo 9.00 paikallista aikaa lähdettiin ajamaan Niinimäen bussilla kohti Turkua ja Pöytyää.